Filmrollen.jpg

AANVRAGEN

Naast het behoud van het filmtheater ondersteunt Stichting Cinecitta ook lokale audiovisuele projecten, podiumkunsten, literatuur en beeldende kunst, die al dan niet gerelateerd zijn aan film. Niet alleen door middel van financiële steun, maar ook door het delen van kennis en expertise. Interessante en kansrijke culturele plannen kunnen daarom door de stichting worden ondersteund door een financiële bijdrage.

- AANVRAAGFORMULIER -

Indien u vragen heeft of wilt verifiëren of u in aanmerking komt voor financiële ondersteuning, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via stichting@cinecitta.nl

De eerstvolgende beoordelingsronde staat gepland voor donderdag 4 juli.

Deadline voor indienen is donderdag 27 juni!

TOEGEKENDE PROJECTEN

Scherm­afbeelding 2024-03-07 om 12.39.15.png

ACHTER DE DEUR

De magisch-realistische jeugdfilm 'Achter de Deur' is een film van 14 minuten die niet alleen ontroert, maar ook inspireert. Het verhaal draait om de tienjarige Joris die zijn opa, een man die hij enorm bewondert, pas ontmoet op diens sterfbed. Joris belandt vervolgens in de fantasiewereld van zijn opa en leert daar een belangrijke

levensles over het kiezen van je eigen pad en het vertrouwen op je eigen kunnen. Deze film, geschreven door Justus van den Elsen en Freek Jansen, is een prachtig script met een diepe, betekenisvolle boodschap.

Productie: Pim van Gorp, Fabel Film

HOU JE HAAKS

2023

In "Hou je Haaks" bereidt een futloos koppel zich voor op het bezoek van hun vader, die 80 wordt. Ze zijn niet blij met zijn komst, dus besluiten ze de hulp in te roepen van "CareFree CareLess", die hen voorziet van een stapsgewijze handleiding: Opa zal worden gedrogeerd, in slaap worden gebracht, zijn matras zal op de auto worden geplaatst, de auto zal naar het bos rijden, en hier zal opa achterblijven met niets dan zijn matras. Wanneer opa wakker wordt, merkt hij wat er is gebeurd, en dat hij verre van de enige is. Het bos is gevuld met matrassen en ouderen, die allemaal naar die ene mysterieuze rode deur in het midden van het bos bewegen.

Regie en productie: Pim Vogels

27.JPG

DE ACHT

De-Acht-Poster-scaled.jpg

De Acht van Chaam wordt sinds 1933 georganiseerd in het Brabantse dorp Chaam. In de heroïsche documentaire De Acht – de koers staat nooit stil… volgen we de vrijwilligers die ieder jaar weer een klein wonder verrichten. Met veel liefde, veerkracht en doorzettingsvermogen biedt dat kleine dorpje ieder jaar dapper weerstand tegen de snel veranderende buitenwereld. Eén dag per jaar stijgt het dorp boven zichzelf uit. De wielerkoers is zelfs uitgeroepen tot immaterieel erfgoed. De koers is niet alleen van levensbelang voor de leefbaarheid van het dorp, dat is het ook voor de leden van het comité: “zonder koers ben ik toch wel een klein zielig menneke”, zegt een van hen. Als corona uitbreekt en een van de belangrijkste vrijwilligers overlijdt (Theo was al 50 jaar lid!), staat het belangrijkste evenement van Chaam danig onder druk.

Regie: JW & Paul Schram & Frank van Osch

Productie: Van Osch Films & Far Beyond

INTERNATIONALE KORTFILM FANNY

“Fanny” is een korte film van de Brabantse productiemaatschappij Harpy Films van producent Charlotte Driessen, het is geschreven door Rosanne Pel en wordt geregisseerd door het opkomend regieduo Milder Sisters (Karlijn en Lotte Milder). De film is een tragikomisch kostuumdrama over het doorbreken van stereotypes en het buiten de gebaande paden durven te lopen. Het speelt zich af in de 19e eeuw en vertelt het verhaal van de ambitieuze kapster Fanny, die moet zien te overleven binnen de veeleisende wereld van het Weense hof. Als ze de geldende moraal en regels aan haar elegante laarsjes lapt, trekt ze tegen alle verwachtingen in, de aandacht van de keizerin en de ogen van een groot publiek. Een film met zijn origine in ons kleine, mooie Brabant, maar met een grote internationale potentie met een universele boodschap die vandaag de dag alleen nog maar meer van belang lijkt te zijn: wie anders durft te zijn, kan stereotypes doorbreken.

Franziska Rosler.jpg
20231021_TILBURG_JVI0002.jpg

013CIFF: 013 CINECITTA
INTERNATIONAL FILM FESTIVAL

Jaarlijks terugkerend filmfestival in oktober waarbij er films van over de hele wereld worden vertoond in aanwezigheid van internationale filmmakers.

100 JAAR PIUSHAVEN

Met 100 JAAR PIUSHAVEN brengen documentairemaker Sophie Tooten, motion designer Martin Kers en multimedia kunstenaar Bob Driessen een geschiedenis in beeld van de Tilburgse Piushaven, een stedelijk gebied dat een monumentale gebiedsontwikkeling heeft doorgemaakt en dat in 2023 maar liefst een eeuw bestaat.

Still 2.jpg
900.jpeg

LUNALUNALUNA

Een bonte verzameling marskramers in theater, muziek en rariteiten lokt u tegen geringe betaling binnen voor een unieke ervaring. LunaLunaLuna is een minifestival. Een theatrale oase voor intiem spektakel temidden van het jachtige kermisgeweld.

JEANNE D.

In december 2022 verkoos het filmtijdschrift Sight and Sound de film Jeanne Dielman, 23, quai du Commerce, 1080 Bruxelles uit 1975 van regisseur Chantal Akerman tot de beste film ooit, een film (3:22) in lange, statische shots over een autistische huisvrouw en haar licht oedipale zoon, waarin weinig gebeurt.

Hans van Driel onderzoek en beschrijf hoe het bijna 50 jaar later met Jeanne Dielman gaat in een tijd waarin de veranderde rol van de vrouw in film en in de samenleving aandacht krijgt.

Een literair project waarin film, literatuur en fotografie op deze wijze met elkaar worden verbonden.

Schermafbeelding 2023-11-01 om 15.16.57.png
P5275778klein.jpg

TENTJE

Een korte film in samenwerking met studenten van het Koning Willem I College.